SPETS - Familjelycka

Kvinnliga stjärndramatiker åter på repertoaren


Möt några av Sveriges bästa och mest intelligenta kvinnliga dramatiker från 1880-talet. De var smarta, begåvade, arga och visionära! SPETS är ett flerårigt samarbete mellan Östgötateatern och Riksteatern. Inom ramen för SPETS spelas bl a pjäserna Räddad och Familjelycka på våra scener.

 

Familjelycka
En fartfylld komedi
En typisk medelklassfamilj i Sverige med fyra tonårsbarn och en mormor. Pappa tror han har koll på läget. Hilma ska gifta sig med en man med ”ett förflutet”. Sally lånar pengar av Erhard för att i smyg studera med en radikal kamrat. Lolo är olyckligt kär i en medelålders Hamlet. Erhard är pank och lånar pengar av föräldrarna, som i sin tur tror att han är ute och slarvar på nätterna. Alla vill dom undvika mamma, som försöker undvika mormor. Medan pappa oundvikligen försöker dölja för sig själv – det som alla egentligen vet – att han blir förd bakom ljuset. Familjelyckans fasad börjar spricka…


Familjelycka är en fartfylld och rapp komedi om den på ytan lyckliga familjen. Trots att det är en pjäs med över 100 år på nacken, beskriver den vilken familj som helst på 2000-talet. Familjelycka är en komedi om generationsklyftor och om det rollspel vi alla håller på med inom familjens gränser för att leva upp till vår föreställning om den lyckliga familjen.


Anne Charlotte Leffler skrev komedin Familjelycka 1891. När hon dog bara ett år senare, hade hon en kort men mycket framgångsrik karriär som både pjäs- och prosaförfattare bakom sig. Det var framförallt som en av det moderna genombrottets centralgestalter hon var känd. Hon drevs av ett starkt intresse för kvinnofrågor. Tidigt vaknade hennes intresse för könsrollsfrågor, äktenskapslagar och kvinnans rätt att förverkliga sig själv. Anne Charlotte Leffler debuterade som dramatiker i början av 1870-talet och var under en lång period den mest spelade svenska dramatikern både i Sverige och utomlands.


"Östgötateatern bjuder på ett stycke svensk teaterhistoria. Projektet Spets gör intelligent underhållning av 1800-talets succéförfattare Anne Charlotte Leffler."


"En komedi med allvarlig botten, skriven med flyhänt lätthet och med en tonsäkerhet i dialogen som står sig genom seklen."


"Det är upplivande, intelligent och underhållande, balanserande mellan feministisk samhällskritik och klassisk svensk buskis på det mest välavvägda vis..."


"Östgötateatern bjuder på ett stycke svensk teaterhistoria, helt utan damm."

Dagens Nyheter


"välspelad komedi"


"Östgötateaterns senaste uppsättning gestaltar Familjelycka med gott humör och fräcka kickar mot nyare tider."


"Skådespeleriet bryter lyhört upp Lefflers manus."

 

"Jag njuter; av Magnus Erikssons jovialiskt auktoritära patriark, Stina von Sydows mamma som vill skydda alla och därför mist allas respekt, Sanna Turessons vackra Hilma som blivande styvmor till sin fästmans oäkta barn, Hamadi Khemiris stammande yngling, präktigare än vad man då förväntade sig av en ung man, Oldoz Javidis charmigt dramatiska idoldyrkande 15-åring och Ann-Sofie Anderssons stränga sanningssägare Sally."


"Evabritt Strandberg gestaltar barnens mormor, en bisarr kvarleva från empirens dagar, vars utanförskap punkterar tanken om den lyckliga storfamiljen."
"Alla vaktas de av Mats Huddéns Johanna, trotjänarinnans pondus förstärkt med tysk brytning."
Norrköpings Tidningar


"Marika Feinsilbers scenografi och kostymer förankrar pjäsen i det borgerliga 1800-tals-Stockholm där den skrevs."

"Nuet… närvarande i koreograferade mellanspel till vår tids popmusik samt Monty Python-inspirerade projektioner."
Expressen


"Småfräckt" "Bra drag i repliken och ensemblen.." "Regissören Gustav Deinoff har ett känsligt finger för samtiden"  "Underhållande."

Kulturnyheterna SVT


"Med höstens sista uppsättning Familjelycka spricker smilbanden upp ordentligt. Anne Charlotte Leffler ville inte bara ställa problem under debatt, hon ville också underhålla. Vilket regissören Gustav Deinoff hörsammat - familjelycka, no way! Här pågår livlig frigörelse: döttrar gör uppror mot mödrar, föräldrar tappar kontrollen, patriarkat avväpnas och suveränitet erövras. Att ensemblen mellan akterna dessutom goes hippy-hoppy till rapmusik av Missy Elliot, Lady Sovereign, Robyn och franska Diam's är ju bara så exakt rätt - som sagt, här rivs fortfarande för att få luft och ljus!

Nummer


"Uppsättningen förenar oss osökt med 1800-talet och tycks också förena publik av alla åldrar. Skratten rungar från damerna i 1,6miljonerklubben på parkett, och skolungdomarna som omger mig på första raden skickar bara något enstaka sms under kvällens lopp."

Svenska Dagbladet


Av: Anne Charlotte Leffler

Regi: Gustav Deinoff

Scenografi & kostym: Marika Feinsilber
Koreografi: Leif Agrér
Medverkande: Magnus Eriksson, Stina von Sydow, Evabritt Strandberg, Ann-Sofie Andersson, Oldoz Javidi, Sanna Turesson, Hamadi Khemiri, Mats Huddén

 

Föreställningens längd: c:a 1 tim. och 30 min. (spelas utan paus)

Norrköping: premiär 3 november, spelas t o m 24 november
Linköping: premiär 28 december, spelas omväxlande med Räddad
under perioden 28 december - 13 februari 2008 föjande dagar:

På turné med Riksteatern våren 2008:
24 feb Kungsbacka
27 feb Falkenberg
29 feb Varberg
3 mars Halmstad
6 mars Hässleholm
11 mars Oskarshamn
13 mars Karlskrona
15 mars Karlshamn
18 mars Växjö
28 mars Lidköping
30 mars Skövde
3 april Ystad
5 april Lund
10 april Skellefteå
20 april Säffle
22 april Karlstad
26 april Västervik
29 april Östersund
7 maj Kristianstad
15 maj Umeå
24-26 maj Stockholm

För mer info och biljetter: www.riksteatern.se/spets

 

Bilder


Här kan du titta på bilder från föreställningen. Klicka på bilden för att få upp den större och kunna bläddra mellan befintliga bilder.
 
20588 20583 20589 20585 20587 20586 20582 20584 20590

© 2012 Östgötateatern LOGGA IN
producerad av Hollies reklambyrå