Final

Spelades 2011

Final utspelar sig under tre dagar i paret Bruhns hem. Dramat börjar med en av parets återkommande fester, där hela societeten är närvarande. Det skvallras om bankdirektör Bruhns eventuella älskarinnor och om den unga Saima som verkar vara näst på tur.

 

Hans hustru, Betty, verkar hantera den delikata situationen skickligt. Hon dansar, underhåller gästerna och flirtar vilt med en unga beundrare. Men bakom det sociala spelet döljer sig allt annat än lycka. Varken värdparet eller de många lycksökare som omger dem lyckas upprätthålla den glättiga yta, under vilken vi skymtar den krassa verkligheten.

 

Pjäsen rymmer både frågeställningar kring jämställhet och ekonomisk vårdslöshet. Precis som dagens riskfyllda och hänsynslösa spekulationer med pengar som fått stora banker att falla, så har pjäsen ett liknande tema. Även frågan om hur vi egentligen har det, i detta världens mest jämställda land, sätts i fokus. Trots pjäsens ålder verkar lite ha hänt även på den fronten.

 

Under åren 2006-2009 genomförde Östgötateatern i samarbete med Riksteatern och så småningom även Örebro Länsteater Spets-projektet. Spets fokuserade på att hitta och iscensätta äldre svensk dramatik skriven enbart av kvinnor. Utgångspunkten var "Det moderna genombrottet" (1880-talet), men Spets avancerade även framåt till 1950-talet. Alla dessa bortglömda, gamla pjäser blev till en framgångssaga. Projektet bildade ringar på vattnet genom sina folkbildande insatser.

 

Men kontakter knöts även med alla sceniska utbildningar samt den akademiska världen. De verk som aldrig förr platsat i den litterära kanon blev till högaktuell dramatik som har kommit hit för att stanna. Final skrevs 1885 och hade sin urpremiär på Kungliga Dramatiska Teatern den 29 november 1888.


"Dubbelhet väcker intresse" "...hela uppsättningen får en intressant dubbelhet..." "Det blir då och nu på samma gång..." "Spännande och glädjande att Östgötateatern fortsätter satsningen på kvinnliga dramatiker..." Svenska Dagbladet


"En spännande och skarpögd uppdatering, utomordentligt tolkad..." nummer.se


"Glädjande nog fortsätter Östgötateatern att lyfta fram kvinnliga dramatiker, trots att Spetsprojektet (med just det syftet) är avslutat"... "Therése Angleflod"...." Hon flirtar skamlöst med männen och är verkligen överdrivet lättsam. Men mästerligt låter hon sedan masken falla från den glättiga värdinnan. Folkbladet


"...som om vi vore bjudna till den hejdundrande fest... där champagnen flödar."   "Jag gillar att man vågat bryta upp det här rätt konventionellt uppbyggda dramat." "...koreograferade partier gör att uppsättningen får något filmiskt, tidlöst över sig."  Kulturnytt, Sveriges Radio


"Lysande insatser har redan nämnts, men också pjäsens småroller gör mig nyfiken" "Pontus Plaenge övertygar i den skiftande rollen som Hugo Bruhn. Kollapsen leder till rasande svängningar från cyniker till romantiker, från ansvarstagande till ansvarslös"... Folkbladet

SNABBFAKTA


Premiär i Norrköping  16 apr 2011
Premiär i Linköping 2 sep 2011

Bilder


Här kan du titta på bilder från föreställningen. Klicka på bilden för att få upp den större och kunna bläddra mellan befintliga bilder.
 
618932 619301 618936 618929 618935 618931 619300 630852

© 2012 Östgötateatern LOGGA IN
producerad av Hollies reklambyrå